Sunday, October 12, 2014

Officially Stay At Home Mom

Phew!!

Finally two months passed! Now I'm officially a full-time housewife. Last jadi permanent staff at Squid was on August 2014. Sekarang dah jadi freelancer pula.

So, a month passed just like a blink of an eye. How it was being stay at home mom like? There was a big question mark. U can't imagine unless you are the one. Last September was all disaster! Bukannya apa, belum pandai manage time lagi. Office still pergi juga 1/2 times a week bawa Azra Farzana. Memang sedikit kucar kacir la sikit bila Azra bermaharajalela kat office tu.

Attending  cousin hubby punya nikah di Kedah. A week after merewang pula di Nakhoda. Memang dah tradisi family hubby suka masak sendiri walaupun ramai dah memilih catering je sekarang ni. So, aktiviti dekat rumah terhad. Banyak aktiviti luar kawasan.

Wake up call!!

Many things to be done. Everything is new. Slowly try to tune new way of life. Seriously, being stay at home mom is NO JOKE!!

Wednesday, July 23, 2014

Half A Year Has Passed

Assalamualaikum.


After a while.


I'm back to write a new entry. Half a year has passed, write not anything in this so-noob-lame blog. So, this is my first entry for year 2014.


I just tendered resignation last month. It's was second letter sebenarnya. I tendered once early this year. Tapi.. tapi.. Boss tolak as if he was not prepared to receive such letter from me. It does not simply tolak by saying "NO" tapi lebih kepada "U boleh cuti bila anak sakit", "uruskan anak dulu, anak dah sihat baru masuk office", and even wife boss pun siap call cakap berjam-jam (kategori bergayut lah ni ek?) just to persuade me untuk stay and they give special treat if perlu, boleh balik or cuti at anytime masa anak sakit. My husband pun was really surprised bila I told him about it. It's not like his first time heard that I wanna to leave the company but the resignation tu so sudden. Several times we had discussed pasal nak berhenti ni tapi I keep working.


This time, boss was prepared than before. Instead of tak bagi berhenti, he said I hire u as permanent freelancer after the notice. So, bila namanya freelancer boleh la datang ikut suka. Takde la masalah terikat dengan masa bekerja. Kurang lah sikit rasa bersalah bila asyik terpaksa leave. Bila ada kerja, baru datang. So, atas budi bicara kita cuba lah nanti ye. Encik Azhar dan Rizal pun merupakan boss yang sangat baik dan bertimbang rasa. Jadi tak salah rasanya kita bertolak ansur sebagai satu bukti penghargaan untuk both of them.


So, today less than a week nak raya. I come back to my blog and happily writing this. Although just several months but there are memories that could not be forgotten. There are too many untuk disematkan dalam ni but I will later. Untuk kali ni, teaser raya tahun ni.

Theme Aidilfitri 2014 - Royal Blue


Masih berkesempatan nak ucap Selamat Berpuasa dan Taqaballahu Minna Wa Minkum!


Saturday, December 28, 2013

Hari Istimewa Separuh Abad Lepas

Sementara aku masih ingat
Mungkin aku akan penat
Setelah habis segala keringat
Jadi, aku titipkan ini biar tersemat!

Kita borak dan kenal
Terlintas tidak kau bakal bertakhta
Mana tidaknya
Kau jauhkan diri, kau jauh pergi 
Kau biar aku sendiri
Aku sangka kau benci

Tapi saat aku kau nakihi
Tangis mu penuh erti
Masjid kita diri
Tanggungjawab kau fahami
Aku milikmu pasti
Kau sangat mendalami segala isi
Jadilah aku seorang isteri

Walau aku ragu dengan kata kau
Yang aku akan lebih bahagia selepas bersatu
Sangka aku meleset bila kau berubah
Buruknya aku bersangka-sangka
Rupanya kau lebih baik dari semalam yang aku jumpa
Kini kau sempurnakan
Dunia ku indah dengan realitimu
Yang selama ini hanya fantasi mimpiku
Aku kau letak sebagai permaisurimu

Cara kau yang tersendiri
Kau pilih untuk kita saja yang tahu
Betapa indah dan bahagianya bersama
Menzahirkan rasa sayang dan cinta
Lebih pada perbuatan dari kata-kata
Tapi aku sentiasa merasa bahagia
Kerana ikhlas sayang itu bukan terletak pada kita
Tetapi dari yang Maha Esa

Aku yang bertuah itu
Kerana dinakihi kau
Kau yang sempurna segala
Senyum kau pengubat duka
Kata kau penghibur lara

Kau terima aku seadanya aku
Suka nya aku, dukanya aku
Marahnya aku, tangisnya aku
Panasnya aku, dinginnya aku
Kurusnya aku, gemuknya aku
Wanginya aku, busuknya aku
Bisingnya aku, diamnya aku
Semua...
Semua kau terima

Aku sangat tersentuh kau bacakan kitabmu untukku
Kau beritahuku kau rela adanya aku
Kau redha salahku
Kau maafkan semua perbuatan burukku
Kerana aku lah tulang rusukmu
Yang bengkok itu
Tak bolehkan engkau luruskan
Seperti mahumu
Kau hormati
Segala ayat-ayat indah dari kalam Pencipta
Melainkan hanya menurut kata Rabb
Fitrah perempuan, memang begitu

Syukur aku, tunduk aku
Pada Allah yang menemukan aku denganmu
Terima kasih suami
Kerana menjadi yang satu
Lelaki paling aku kagumi selepas ayahku.

Aku punya begitu banyak impian
Aku punya begitu banyak angan
Aku punya begitu banyak perancangan
Aku punya terlalu tinggi cita-cita

Apabila aku katakan bahawa aku ingin kesemua impian, angan dan perancangan menjadi nyata, biarkan cita-cita menjadi realiti bukannya fantasi atau pemikiran yang terbazir.

Aku cintai kau sebagai suamiku
Aku hormati kau sebagai imamku
Aku sorak kau sebagai teman baikku

Mari kita lakukan TERBAIK untuk anak-anak, keluarga dan masa depan.

Terima kasih CINTA ABADAN ABADA, INSYAALLAH.

AMIN ALLAHUMA AMIN.



Monday, December 16, 2013

My Commander

Sabtu lepas Azra Farzana dah pun menginjak 10 bulan. Alhamdulillah.

She is being a good baby and nice to bite and eat! Pipi labuh la katakan. Ngeh.

Pantang nampak makanan, ke situ lah perginya Azra. 



Azra ni kategori budak yang diam tapi restless. Kitorang rasa dia macam layak sangat ke kem askar sebab begitu rakus perilakunya. Haha. Ke sana ke mari, merentas segala halangan. Daki sana terjun sini. Even dalam stroller or baby chair dia boleh berdiri selamba. Kita pula naik kecut perut. Seriau takut jatuh. Fuhh! 

Azra selalu hilang sock sebelah, antara sebabnya dia suka tarik sock and makan lepas tu tinggal kat mana-mana pun suka hati. Hehe

Video kat bawah ni masa umur Azra sembilan bulan. Gigih nak bawa kedua-dua bolster naik atas dengan missing sock sebelah. 

Thursday, December 5, 2013

Perfect Recipe To Be Beautiful


I’m sorry.
I’m sorry I don’t have the most perfect skin.
I’m sorry I don’t look like a Victoria Secret's model.
I’m sorry I don’t have the best style.
I’m sorry I’m not perfectly skinny- nor tall 170cm nor 52kg.
I’m sorry I have stretch marks here and there.
I’m sorry I have bad hijab days.
I’m sorry that I’m plain.
I’m sorry my eyebrows aren’t thin and perfectly trimmed.
I’m sorry my face isn’t caked in make-up.
I’m sorry that I can never meet society’s standards.

But you know what?
I don’t need to care about society’s criteria.
I don’t need people to tell me I’m beautiful.
I don’t need compliments to make me feel better.
I don’t need a superficial love that can’t withstand a stretch mark here or chub there.
I don’t need to keep sinking into a never ending pit of low self-esteem.
Because I looked to Allah, and He told me the perfect recipe to be Beautiful.
Not just temporarily, but forever.

“And the servants of the Most Merciful are those who walk upon the earth easily, and when the ignorant address them [harshly], they say [words of] peace” [25:63]

“And [they are] those who, when they spend, do so not excessively or sparingly but are ever, between that, [justly] moderate”{25:67]

“And he who repents and does righteousness does indeed turn to Allah with [accepted] repentance. And [they are] those who do not testify to falsehood, and when they pass near ill speech, they pass by with dignity. And those who, when reminded of the verses of their Lord, do not fall upon them deaf and blind. And those who say, “Our Lord, grant us from among our wives and offspring comfort to our eyes and make us an example for the righteous.” Those will be awarded the Chamber for what they patiently endured, and they will be received therein with greetings and [words of] peace.” [25:71-75]

Ya Allah, when the world criticizes me a million times over
Ya Allah, when the world keeps telling me hurtful things
Ya Allah, when the world keeps pushing “ugly” at me.
Give me the courage to hold firm to your Deen.
Ya Allah, as long as I am beautiful to you, nothing else matters.
Ya Allah, even when everyone leaves my side, let me take comfort in the fact that You are closer to me than my jugular vein.
[50:16]

AMIN.



Sunday, November 17, 2013

Empat Tahun Lah!



My little princess, Aanisah Faqihah, dah besar! Percaya tak? Tolonglah percaya. Memang Aanisah Faqihah umurnya membesar tapi tidak badannya.

Dalam usia Anis sudah menginjak empat tahun pada 28 Oktober lepas, masih ada perkataan yang Anis tersalah faham maksud satu-satu perkataan tu.


Antaranya:
  • Surprise - Happy Birthday
  • Jahat - Syaitan
  • Baik - Allah


Dan kadang-kadang ada antaranya Anis keliru dan selalu tersalah sebut. 
  • Poket - Kopet
  • Cuti - Cruti
  • Water - Warer
  • Spoon/ Fork - Spork
  • Jaga - Gaja
  • Tanah Liat - Tanah Jilat

Seperti hari-hari cuti lainnya, kalau ayah tiada di rumah. Kami anak beranak akan beraktiviti di luar rumah melakukan perkara boleh mengeluarkan peluh seperti bercucuk tanam, sapu laman, dan berjalan satu taman. Tapi last weekend hujan pula, so kami still duduk di luar tapi duduk main tanah liat aje lah. So, sempat ibu record video ayat keliru Anis tu.

Wednesday, October 30, 2013

Gaya Si Comel Berhari Raya 2013 - Aanisah Faqihah

Sedar tak sedar esok penghujung Oktober. Macam ada yang tak complete je rasa. Bila buka blog, baru teringat nak join satu contest anjuran BabyIbu. Sempat lagi ni. Jadi apa yang ditunggu, terus tanpa berlengah kita zasssss...... 

Aanisah Faqihah binti Mohd Fairul
4 Tahun
28 Oktober 2009

Jangan lupa join contest Gaya Si Comel Berhari Raya 2013. Tinggal berapa hari lagi ni. Hadiah lumayan. Caranya mudah - just copy paste entry contest dan letak gambar anak anda berbaju raya. Senang je kan? . Sertai sekarang ya!



Tempoh

12  September 2013 - 31 Oktober 2013

Syarat Penyertaan
  • Letak banner contest di sidebar blog anda dengan link ke entri ini
  • Link BabyIbu  dalam bloglist anda
  • Membuat entri mengenai contest ini diblog anda
    • Dalam entri itu, upload satu (1) gambar si comel anda bergaya dengan berbaju raya (berbaju raya = baju kurung/baju melayu) 
    • Jika anda mempunyai beberapa orang anak, satu entri untuk  setiap anak
    • Sila nyatakan nama si comel dan umurnya - Pertandingan terhad kepada si comel berumur 1 hari hingga  6 tahun.
  • Dalam entri tersebut pastikan anda mention dan link ke penganjur BabyIbu  dan juga semua penaja - rujuk di bawah (no link back will be disqualified)
  • Bila dah siap, tinggalkan link entri anda di entri ini.
  • Pemenang akan dipilih oleh juri yang dilantik. Semua keputusan adalah muktamad.

Hadiah 
Hadiah Utama
Cute Drawer tajaan YourBabyWardrobe

Hadiah Tempat Kedua
    (Dua  Pemenang - Kategori Boy dan Kategori Girl)
    Travel Mat tajaan BabyIbu Shoppe


Hadiah Saguhati
Kategori Boy (3 Pemenang)
Custom Made Kopiah tajaaan Untuk C Comel
Kategori Girl (3 Pemenang)
Custom Made Charm Bracelet tajaan The Aura Handmade Little Trinket

Penaja
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PASSION FIGHTING FOR THE BEST

Daisypath Anniversary tickers

Aanisah Faqihah's

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Azra Farzana's

lb1f.lilypie.com/TikiBlogger.php/NV8x